De schatten van wijntoerisme: de bijzonderheden van elke regio

De schatten van wijntoerisme: de bijzonderheden van elke regio

Wijntoerisme is een bloeiende activiteit sinds de oprichting rond de jaren 2000. Hoewel de bezoeken aan wijnhuizen en landgoederen al veel langer beschikbaar waren, betroffen dit vooral kleine groepen ervaren oenologen, bijna altijd Frans. Een groot deel van hen profiteerde van deze bezoeken om te communiceren met de wijnmaker en om wijnkisten te kopen voordat deze werd gemaakt (wat we kopen en primeurs noemen). Waarom waren deze bezoeken voorbehouden aan kleine groepen kenners? Omdat de en primeur verkoop, een proces uit Bordeaux, aanvankelijk alleen de grote kastelen betrof, waarvan de wijnprijzen in directe relatie stonden met de grote reputatie van het domein.

Bordeaux-wijntoerisme: waar het allemaal begon


Vanwege de grote bekendheid van Bordeaux-wijnhuizen internationaal, is het vooral rond Bordeaux-wijn dat de eerste golf van de ontwikkeling van wijntoerisme was georganiseerd. Wijntoerisme als een vrijetijdsactiviteit op zich ontwikkelt zich daarom naast een commercieel proces van de verkoop van wijn aan bijzonder goed geïnformeerde amateurs. Buitenlands toerisme begint in de regio, omdat de kastelen van Bordeaux ook internationaal zeer beroemd zijn.

De andere regio die wijntoerisme initieert, met vanaf het begin een sterke aanwezigheid van buitenlandse bezoekers is natuurlijk Champagne. Met kelders van internationale faam en een zeer belangrijke marketingaanwezigheid, vooral in Azië, onderscheidt Champagne zich door het aanbieden van luxe wijntoerisme en kelderbezoeken gericht op de hoogwaardige perceptie van de producten die klanten eisen.

Zelfs vandaag lijken deze twee regio's het meest aantrekkelijk voor wijntoerisme, met een totale opname voor de twee regio's van meer dan 35% (cijfer 2018 gegeven door een ATOUT-studie in Frankrijk). We zien aankomen vlak na wijntoerisme in de Elzas, dat een marktaandeel van 17% heeft in het Franse wijntoerisme. Het is belangrijk op te merken dat de Elzas, in tegenstelling tot de twee bovengenoemde regio's, baat heeft bij een grotere bekendheid bij het Franse publiek. Elzasser wijnbouwers profiteren al langer van het enthousiasme van de lokale bevolking voor wijngerelateerde activiteiten. Een deel van het regionale toerisme was daarom van nature georganiseerd rond proeverijen en wandelingen door de wijngaarden, een communicatie die zeer effectief was met Franse bezoekers.

Wijntoerisme in Frankrijk: specifieke kenmerken per regio


Zoals we hebben gezien, verschilt de oorsprong van het wijntoerisme van regio tot regio. Dankzij intelligente communicatie sinds de jaren 2000, neemt de activiteit een hoge vlucht en zijn de cijfers indrukwekkend. In 7 jaar (tussen 2009 en 2016) is de activiteit gegroeid met meer dan 30%, met name door buitenlanders die zich steeds meer aangetrokken voelen tot het bezoeken van Franse wijngaarden.

Elke regio heeft echter specifieke kenmerken. De wijngaarden van Bordeaux en Champagne trekken altijd een groot deel van de rijke toeristen aan, die profiteren van hun bezoek om rechtstreeks bij de producent wijnkisten te bestellen. Wijntoerisme in de Elzas blijft erg belangrijk voor de inwoners van het oosten en voor de rest van de Fransen. Wijntoerisme in Bourgondië neigt dichter bij de Bordeaux- en Champagne-modellen, met een verhoogde zichtbaarheid van zeer grote huizen, de reputatie van grote Bourgondische wijnen begint inderdaad internationaal op te vallen. Champagne-wijntoerisme loopt daarom het risico zijn bezoekers te delen.
 

Het is heel interessant om op te merken dat het wijntoerisme zich enorm ontwikkelt dankzij buitenlanders, die een steeds groter marktaandeel vertegenwoordigen. Een aandeel geschat op 49% in 2016, het is zeker dat hun aantal iets hoger is dan het aantal Franse toeristen in de afgelopen twee jaar. De gemiddelde manden van elke enotourist volgens de regio's blijven zeer verschillend, maar dit zal het onderwerp zijn van een ander artikel.